Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

 

 

ЕРАЗМУС ПРОЈЕКАТ "ЕКОЛОШКА ПИСМЕНОСТ У НАШОЈ ШКОЛИ - ИМПЛЕМЕНТАЦИЈА СВЕСТИ О ЗАШТИТИ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ КРОЗ ПРОЈЕКТЕ УЧЕНИКА И НАСТАВНИКА"

 

     Школске 2020/2021. године, наша школа је одговорила на општи позив Ерасмус + програма. Тим за писање пројеката и „fundraising“  је предао предлог пројекта „Еколошка писменост у нашој школи – имплементација свести о заштити животне средине кроз активности ученика и наставника“. Повратну информацију да је пројекат одобрен за финансирање, школа и чланови тима добили су од Фондације Темпус 15. 12. 2021. године. Након великих потешкоћа у вези са проналажењем партнерске школе насталих као последица корона вируса, реализација пројекта је започета 24.2.2023. године, а за партнерску школу изабрана ОШ "Мирослава Вилхарја" у Постојни у Словенији. 

    

     Прва активност коју је према пројекту требало спровести пре мобилности јесте упознавање представника наше школе са представницима партнерске школе, путем скајпа или неке друге платформе за интернет комуникацију.

     Онлајн састанак је реализован 24. 2. 2023. године. Састанку су присуствовали Драгана Косић Петровић – представник партнерске школе „Мирослава Вилхарја“ у Постојни и представници наше школе - Драгана Ђоковић координатор пројекта, Драгица Станковић руководилац Тима за писање пројеката и „fundraising“  и директорка школе Катарина Здравковић. Током састанка је договорен  датум посете школи у Словенији и распоред активности током посете. 

 

 


ПРВИ ДАН ПОСЕТЕ ПАРТНЕРСКОЈ ШКОЛИ "МИРОСЛАВА ВИЛХАРЈА" 

19. 4. 2023. 

Састанак са директором школе Гвидом Цигале и помоћницом директора Бланком Томшић

Учеснице мобилности: Драгана Ђоковић, Драгица Станковић, Драгана Недељковић и Ивана Тошић. 

     Разговор смо започели еколошким темама и изазовима са којима се суочавамо. Упоређивали смо развијеност еколошке свести у нашим окружењима. Закључили смо да су потешкоће са којима се партнерска школа суочава у њиховом окружењу знатно мање у односу на наше, зато што су ученици и наставно особље школе потпуно еколошки освешћени. Словеначки образовни систем је конципиран да од најранијег узраста указује деци на важност очувања животне средине и значају рециклаже отпадних материја кроз разноврсне активности, које су законски регулисане на нивоу државе. У школи и окружењу налазе се канте за разврставање смећа, тако да деца и одрасли са лакоћом могу да примене све што уче у вртићима и школама.

     Јача страна школе су сарадња са удружењима, богат садржај ваннаставних активности, волонтери који помажу у реализацији појединих активности, стимулација за запослене, учешће у пројектима у вези са екологијом и здравим стиловима живота. 


 

Обилазак Јестивог и сензорног парка 

   

     Тина Безјако - директор Људске универзе нас је повела у обилазак Јестивог и сензорног парка.  Људска универза је једна од секција Завода знања Постојна. У склопу пројекта „Лас заједно“ са општином Пивка и две основне школе,  направили су "Јестиви и сензорни парк" намењен међугенерацијском дружењу, учењу самосталној производњи хране и трајном развоју руралних подручја. Парк уређује омладина која је укључена у програм  ПУМО, млади од 16 до 26 година који нису били у могућности да заврше средњу школу. Старије особе и суседи који живе у близини врта, надгледају и чувају врт. Парк одржавају под менторством унив. дипл. инж. Агрономије Марка Цветка, који нам је представио процес настанка компоста. 

 

 


 

Радионица у сарадњи са удружењем "Точке помагачке"

 

    Радионица је била реализована са децом која су укључена у Програм основне школе са нижим образовним стандардом (ОПП - НИС). Радионице су водиле две учитељице уз подршку волонтерке из удружења "Точке помагачке" и посебно дресираног пса овчара за рад са децом. Тема радионице су биле домаће животиње, њихови младунци, где живе и чиме се хране. На крају радионице свако дете је пришло псу, помазило га и изговорило речи захвалности. Циљ ове радионице је био да деца кроз игру науче да именују домаће животиње, њихове младунце, забаве се и развијају осећај нежности и захвалности. Просторија је опремљена и прилагођена деци која су укључена у овај програм. 

 

 


 

Књижница семена

 

     Књижница семена се налази у градској библиотеци „Бена Зупачича“ у Постојни. Основана је у оквиру пројекта који је пре седам година започет у Америци. Циљ пројекта јесте очување семена аутохтоних врста биљака. Биљке могу да буду третиране само органским ђубривима. Корисници Књижнице семена су у обавези да известе о клијавости и плодности семена, а затим семена приложе у збирку семена у библиотеци, како би их и други могли користити. Књижница семена је намењена људима који узгајају баште у својим двориштима. Корисници књижнице семена добијају брошуре у којима имају детаљна упутства о начину узгајања и даривања семена другима.


 

 Обилазак школских просторија и школског дворишта

 

     Имали смо прилику да видимо богато опремљене кабинете за домаћинство, технику и технологију, музичку културу, ликовну културу, фискултурну салу, трпезарију и уједно простор за веће школске манифестације. У школском дворишту постоји еко-башта, хотел за бубе и места за прављење компоста у чијој су изради и одржавању учествовали ученици и учитељице прве тријаде. 

 

 

 

 

 

 


 

Посета Постојнској пећини

 

     Након обиласка школе посетили смо Постојнску пећину. Постојнска јама је једна од највећих геолошких атракција Словеније. Представља 20.570 m дуг систем пећина у близини Постојне и највећа је пећина у Словенији.

      У унутрашњости пећине је температура константна и износи од 8°C до 10°C. При већим температурама би број билошких врста био знатно већи и садашњи раст сталактита и сталагмита, од 1 cm на стотину година, би се знатно успорио. Највећа дубина Постојнске јаме износи 115m.

     Постојнска пећина је богата биолошким врстама подземног света. Најпознатија је човечија рибица. Име је добила по боји, која подсећа на боју људске коже. 

 


 

ДРУГИ ДАН ПОСЕТЕ ПАРТНЕРСКОЈ ШКОЛИ - ПОДРУЧНА ШКОЛА У ХРУШЕВЈУ

20. 4. 2023.

 Обилазак подручне школе у Хрушевју

 

     Вероника Бишчак, учитељица и руководилац у подручној школи у Хрушевју нам је говорила о словеначким планинским удружењима.  Планински савез Словеније, финансиран од стране државе, подржава словеначка планинарска удружења. Учитељица Вероника је, као активан члан Планинарског друштва Словеније, кроз ваннаставне активности укључила ученике и учитеље школе у планинарску секцију, у оквиру које се деца спремају за државно такмичење и постижу одличне резултате. Циљ овог програма је да деца од раног узраста уче да поштују природу и баве се здравим стиловима живота. Ове године укључили су и чланове старачког дома. У ходницима школе налазе се транспаренти који ученике подстичу на размишљање о правилном начину исхране. Након састанка учитељица Вероника нас је повела у обилазак школе. Учионице су потпуно опремљене наставним средствима неопходним за рад и прилагођене су потребама ученика.


 

Радионица „Рециклажа“

 

      Радионицу „Рециклажа“  је реализовала школска библиотекарка Магдалена Светина Терчон са ученицима трећег разреда. Прво је ученицима прочитала шаљиву поучну причу „Какво дрво расте из мачка“ ауторке Наташе Конц Лоренцути. Затим је кроз анализу речи бицкл издвојила реч цикл, објаснила значење те речи на енглеском језику (круг) и повезала са речју рециклажа. Одређени материјали и предмети могу бити поново употребљени за израду других предмета, материјали круже. Ученици су вођени библитекаркиним смерницама од рециклажних материјала креирали  протагонисте приче. Када су завршили, позвали су ауторку књиге да их посети, како би јој приказали своје радове. 

 

 

 

 

 


 

Дружење са шумским истраживачима

 

     У оквиру пројекта „Круг шумских истраживача“ социолог и аутор радионица, Зденка Жакељ нам је представила ваннаставну активност коју реализује два пута месечно са ученицима различитог узраста. Активности се реализују у природи у околини школе у зависности од временских услова. Деца се оспособљавају за распознавање јестивих биљака, праћење трагова дивљих животиња и проналажење њихових јазбина, сналажење у природи. Све активности код деце подстичу креативност, живот у складу са природом и изналажење различитих решења. 

 

 

 


 

ТРЕЋИ ДАН ПОСЕТЕ ПАРТНЕРСКОЈ ШКОЛИ И ШКОЛИ У ПРЕСТРАНЕКУ

21. 4. 2023.

 Обилазак ОШ "Престранек"

 

     Директор школе Горан Уљан нас је повео у разгледање школе и говорио нам о њеним карактеристикама. Школа поседује кухињу са великом трпезаријом. Доручак је за све ученике обавезан, док је ручак на добровољној бази, али по речима директора, већина ученика руча у школи јер родитељи раде до 16 или 17 часова. Настава у школи се реализује само у преподневној смени. У склопу школе постоји и вртић. 

     Два пута у току школске године организују прикупљање старог папира на недељном нивоу. За прикупљени папир долазе возила са посебним контејнерима, који превозе папир до фирми које се баве рециклажом истог.  У школи постоје посебне кутије за одлагање електронског отпада (сијалице, батерије и пуњачи).

 


Сађење младог дрвета јабуке – дрвета пријатељства

 

     По повратку из Престранека у ОШ „Мирослава Вилхарја“ посадили смо дрво пријатељства. У акцији сађења учествовала је група ученика који су укључени у програм специјалног образовања ученика са умереним и тешким интелектуалним тешкоћама (ППВИ) и учитељица Долорес Палинкаш. Заједно смо засадили дрво јабуке – дрво пријатељства.

 


Сађење цвећа испред учионице

 

     Учествовали смо у радионици „Сађење цвећа испред учионице“. Ученици другог разреда су са учитељицом Мирјам Ликар посадили тепих траву и цветнице са мрежастим корењем у бетонским жардињерама испред школе. У овом делу школског дворишта налази се и еко-башта, као и хотел за бубе, које одржавају ученици и учитељица Мирјам.

 


АКТИВНОСТИ У ШКОЛИ НАКОН МОБИЛНОСТИ

Припрема компоста за еко-башту - прикупљање траве и шишарки

Реализатори: ученици 2. и 3. разреда са учитељицама Драганом Ђоковић, Драгицом Станковић и Иваном Милановић

Време реализације: 24. април 2023. година

    Подстакнути посетом ОШ „Мирослава Вилхарја“ у Постојни у Словенији, а посебно обиласком  њиховог „Јестивог и сензорног парка“, ученици другог и трећег разреда и њихове учитељице, искористили су моменат кошења школског дворишта да реализују прву активност у оквиру Еразмус пројекта „Еколошка писменост у нашој школи“. Помогли су домару и чистачицама у прикупљању покошене траве и опалих шишарки и научили да оне могу имати вишеструку намену. Могу се користити као компоненте хумуса, компоста или као заштита од корова дрвенастим биљкама. Ученици су врло радо прихватили идеју друштвено-корисног рада и учествовали у стварању прве еко-баште у школи. Спроведена активност била је сазнајног карактера усмерена ка унапређивању сарадње и развијању еколошке свести ученика. Циљ је био да код ученика развијемо свест о вишеструкој намени биљака у њиховој ближој околини.

 

 

 


 

Радионица  „Заштита животне средине“

Реализатор радионице: наставница енглеског језика Ивана Тошић

Време реализације: 24. април 2023. година

     У оквиру Еразмус + пројекта „Еко-писменост у нашој школи“, ученици петог и осмог разреда су на часу енглеског језика реализовали активност на тему заштите животне средине. Активност је реализована тако што су им подељене картице на којима су се налазили одговарајући записи као подстрек за разговор на енглеском језику. Сви записи били су усмерени ка подстицању развоја еколошке свести ученика, као и унапређивању говорне културе ученика на енглеском језику. Ученици су говорили на које начине свако од нас може да допринесе заштити и очувању животне средине.

     Један ученик је навео примере правилне употребе пијаће воде  - прати рубље у хладној води, искључивати воду током прања зуба и купања, прикупљати и користити атмосферску воду за заливање већих обрадивих површина и сл.

     Други ученик је скренуо пажњу осталим ученицима на чињеницу да млади у Србији у великој мери конзумирају сокове из лименки, али да не постоје места или назначени контејнери где би могли да одложу ову врсту материјала, која се иначе може рециклирати. Истакао је да се на тај начин може смањити степен загађености у Србији.

     Следећи ученик је изнео да треба смањити употребу аутомобила током градске вожње и да више треба користити бицикл као превозно средство. „Када бисмо само два пута дневно оставили аутомобил код куће, смањили бисмо емисију гасова стаклене баште у просеку за 720 кг годишње“, речи су овог ученика.

     Ученик осмог разреда извукао је картицу са записом о енергетској ефикасности. Његови предлози били су да се очисте филтери на клима уређајима како систем не би морао да ради прековремено, да се светла у соби угасе када нико није присутан, да се рачунари искључе када се не користе, да се мобилни уређаји искључе са пуњача када батерија достигне 100% . На тај начин би уштеда електричне енергије била много већа.  

     Ученица петог разреда је истакла да пластичне кесе које већ имамо можемо користити више пута, да не узимамо друге током нове набавке у продавници.

     Ученици су истакли значај пчела за екосистем. Говорили су да у баштама треба посадити више различитог цвећа – лаванду, ружу, сунцокрет и сл.  „Башту треба учинити пријатељским окружењем за пчеле“ – нагласили су поједини ученици.

     Закључак радионице био је да све о чему су ученици говорили треба применити у пракси, како бисмо на прави начин, сви заједно, допринели очувању и заштити животне средине. 

 


 

Представљање активности Наставничком већу ОШ „Чибуковачки партизани“

Реализатори: учеснице мобилности – Драгана Ђоковић, Драгица Станковић, Ивана Тошић

Време реализације: 12. мај 2023. година  

   На седници Наставничког већа, учеснице мобилности представиле су наставницима и учитељима ОШ „Чибуковачки партизани“ активности у којима су учествовале током посете партнерској школи „Мирослава Вилхарја“ у Словенији. Говориле су о начину функционисања словеначког образовног система, карактеристикама школе и опремљености школских просторија, разноврсним наставним и ваннаставним активностима, које као крајњи исход имају еколошки освешћене ученике. Циљ је био да колегама пренесу стечено искуство и представе активности које ће у оквиру пројекта бити реализоване у школи.

 


 

Изградња компосишта

Реализатори: учитељице Драгана Ђоковић и Драгица Станковић, домари школе Момир Денић и Живко Димић

Време реализације: 13. мај 2023. године

     Дана 13. маја 2023. године ограђен је простор у школском дворишту, који је планиран за изградњу еко-баште. Након ограђивања направљено је компосиште, где ће ученици и заполени у школи одлагати органски отпад. 

 


Компостирање

Реализатори: учитељи и ученици од 1. до 4. разреда

Време реализације: од 15. до 19. маја 2023.

   Дана 12. маја 2023. године ученици првог циклуса су обавештени да ће у периоду од 15. до 19. маја 2023. године, тема недеље бити Компостирање.

    У понедељак, 15. маја 2023. године, ученици су информисани о значењу компоста и значају одлагања органског и зеленог отпада, а затим позвани да учествују у акцији компостирања и на тај начин допринесу смањењу отпада и стварању природног ђубрива. Током недеље ученици су вредно доносили отпатке хране, прикупљали зелени отпад и одлагали на већ изграђено место у еко-врту. Циљ активности био је формирање нових навика значајних за одрживи развој и очување животне средине.

 

 
Радионица "Они то раде овако"
 
    Дана 17. маја 2023. године учитељице другог и трећег разреда, Драгана Ђоковић и Драгица Станковић, представиле су родитељима и ученицима својих одељења активности у којима су учествовале током посете основним школама у Словенији. Говориле су о карактеристикама школа и опремљености школских просторија, разноврсним наставним и ваннаставним активностима за ученике, усмереним ка здравим стиловима живота и очувању еко-система. У току радионице која је носила назив „Они то раде овако“, наметнула су се многа питања и идеје у вези са реализацијом сличних активности у нашој школи. Гост радионице био је Дарко Тањга, самостални предузетник, који се бави компостирањем и производњом органске хране већ дужи низ година. Поделивши своје искуство са родитељима и ученицима значајно је допринео остваривању пројектних циљева - подизању нивоа свести о значају смањења отпада и стицању знања о компостирању.
 
    На крају радионице ученици су повели родитеље у обилазак места предвиђеног за еко-башту и кутије за одлагање органског отпада. Током обиласка испричали су им о активностима у којима су учествовали у школи и тешкоћама са којима се суочавају током компостирања.
 

 

Радионица „Рециклажа“  

Реализатори: учитељица 1. разреда Славица Јанковић, учитељица 2. разреда Драгана Ђоковић, учитељице 3. разреда Драгица Станковић и Ивана Милановић, наставница енглеског језика Ивана Тошић.

Време реализације: од 17. до 31. маја 2023. године

    Учитељице и ученици првог циклуса, као и ученици осмог разреда су реализовали радионице на тему рециклаже. Ученици трећег разреда су након анализе српских народних песама о Марку Краљевићу, на часовима ликовне културе креирали ликове Марка Краљевића и коња Шарца од рециклажног материјала. Ученици другог разреда су на мајицама осликавали лого школске еко-баште, а ученици првог разреда правили аутомобиле. Ученици осмог разреда су на часу енглеског језика уредили плакат о рециклажи. Током радионица говорило се о значењу појма рециклажа, материјалима који се могу рециклирати и зашто је потребно поново употребити одређене материјале или предмете. Радионица у осмом разреду је уједно представљала и унапређивање говорне културе ученика на енглеском језику. 

 

 

 

 


 

Еколошки идентитет ученика

Реализатори: педагог школе и представници Учитељског факултета

     Дана 17. 5. 2023. године у сарадњи са Институтом за педагошка истраживања из Београда, а у оквиру Еразмус пројекта и пројекта Еколошки идентитет ученика Основне школе у Србији, спроведено је истраживање чији је главни циљ био да се на основу испитивања еколошке писмености ученика завршних разреда Основне школе у Србији опише идентитет еколошки писменог ученика и његовог школског окружења.

    У нашој школи у овом истраживању учествовали су ученици одељења 7/2. За потребе истраживања коришћен је међународно признат и валидан инструмент – Упитник за испитивање еколошке писмености ученика основних школа. Попуњавање упитника пратили су представници Учитељског факултета и педагог школе. Резултати истраживања биће накнадно послати школи. 

 


 

Радио емисија „Заштита животне средине“

Реализатори: наставнице српског језика и књижевности Јелена Обрадовић и Јелена Дужић, наставница музичке културе Драгана Недељковић, ученици шестог и седмог разреда – водитељи радио емисије, школски хор.

   

Дана 22. маја 2023. године ученици Вишња Стојчић, Вељко Вукићевић, Јована Станковић и Вук Раденковић, водили су радио емисију преко школског разгласа. Драмски текст који је изведен у емисији написале су ученице седмог разреда Марија Јовичић и Андријана Матковић према мотивима књиге „Помозимо свету-спасимо планету“ Немање Потребића.  Радио емисији претходила је песма „Зелена чоколада“ коју је написала и компоновала наставница музичке културе, а изводи је школски хор.

    Циљ ове активности био је да ученици схвате да је планета Земља дом свих људи на свету и да се према свом окружењу треба односити са пажњом и љубављу. Важно је да деца живе у здравом окружењу, удишу свеж ваздух, играју се у чистим парковима и имају поштовања према живом свету са којим деле планету. Радио емисија допринела је даљем развоју еколошке свести и ученика и наставника школе. 

 

 


     

Уређење пружног појаса

     Дана 27. и 28. маја 2023. године, организована је акција уређивања пружног појаса и чишћењa школског дворишта. Активност је реализована у сарадњи са „Инфраструктуром железнице Србије“. Акцији се одазвало мноштво родитеља, ученика, наставника, помоћног особља школе и представника ОЦ ЗОП-а Краљево. Циљ ове ваннаставне активности био је да се ученицима и наставницима осигура безбедан боравак на спортским теренима у школском дворишту, које се у том делу граничи са пружним појасом.

Детаље ове акције можете погледати у видеу на Фејсбук (Facebook) страници наше школе.

 


Акција уређења школског дворишта и пружног плаца 

     У сарадњи са Клубом родитеља и наставника школе, а у оквиру Ерасмус пројекта „ Екоолошка писменост у нашој школи-имплементација свести о заштити животне средине кроз пројекте ученика и наставника“, 16. 3. 2024. године, реализована је акција уређења школског дворишта и пружног плаца. Захваљујемо се родитељима и деци који су дали допринос овој акцији.